Coll de Mata (La Guixera)

Alçada: 505 m // Comarca: Anoia // Categoria: 3a

Coll de Mata, també conegut com Coll de la Guixera o simplement la Guixera.

3 vessants:

1) Des de la cruïlla C-15 per Capellades: 5,8 km; 255 m de desnivell; 4,4% desnivell mitjà; 10,0% desnivell màx.; Coeficient 37.

L’inici de la pujada es situa poc abans de sobrepassar la C-15, venint de Vallbona d’Anoia per la B-224. L’inici és la part més exigent, amb algunes rampes properes al 10%. Un cop arribem a Capellades els pendents es van suavitzant. Deixem Capellades a mà dreta i enllacem amb la C-244 direcció Vilafranca del Penedès. En aquest punt la pujada és constant entorn 4% i el 5% de mitjana, fins quasi arribar a la part final de l’ascens on suavitza lleugerament. Un cop passem el cartell del Coll la carretera segueix en una mena de fals pla favorable fins a l’alçada de Sant Pere Sacarrera.

2) Des de Sant Quintí de Mediona: 7,9 km; 211 m de desnivell; 2,7% desnivell mitjà; 6,0% desnivell màx.; Coeficient 25.

L’inici de la pujada comença al pont sobre la Riera de Sant Quintí (sota de Sant Quintí de Mediona), venint de Sant Pere de Riudebitlles i transcorre per la C-244 per la qual anem progressant fins coronar. L’ascens no presenta dificultats destacables. La carretera està en bon estat i és relativament tranquil·la. La part entre la cruïlla de la BV-3024 que ve de la C-15 i Sant Pere Sacarrera es nota un xic més de trànsit. La part final de l’ascens suavitza força, amb algun tram pla i de lleuger descens que fa la sensació que ja hem passat el Coll, el qual reconeixerem pel cartell que hi ha un cop es corona el coll.

Font: Frederic Ràfols Barrufet: Guia de colls de Catalunya, Andorra i Balears, ed. Cossetània Edicions

3) Des de La Pobla de Claramunt: 6,97 km; 223 m de desnivell; 3,2% desnivell mitjà; 6,0% desnivell màx.; Coeficient 33.

Font: http://www.acmontjuic.org/ports/por_port.php?ID=742

4) Des de Sant Jaume Sesoliveres per Canaletes: 11,5 km; 347 m de desnivell; 3,02% desnivell mitjà; 12,0% desnivell màx.; Coeficient 51.

Aquesta vessant comença un cop es creua el riu Anoia, a tocar del Celler Mas dels Clavers. Per arribar-hi cal sortir de Sant Jaume Sesoliveres per una carretereta secundària (BV-2304) direcció Cabrera d’Anoia (no hi ha cartells!). La primera part de la pujada és on trobem els trams més durs, amb alguna rampa de fins el 12%. Fins arribar al nucli de Canaletes la carretera és molt solitària, estreta i molt poc transitada. Un cop arribats a Canaletes la carretera s’obre i es torna ja en un tram de dos sentits ben diferenciats. El paisatge també s’obre i s’intueix la pujada cap a la zona de Sant Pere Sacarrera. Aquesta part és potser la menys atractiva, ja que bona part de l’ascens transcorre per trams de rectes llargues i amb una mica més de volum de trànsit. Un cop passem la cruïlla de Sant Pere Sacarrera el pendent suavitza força i fins i tot hi ha algun tram de lleuger descens que fa la sensació que ja hem passat el Coll, el qual reconeixerem pel cartell que hi ha un cop es corona el coll.

Font: Marcel Borràs mitjançant http://www.icc.cat/vissir3/GoogleMaps, Coeficiente APM.