Ascens a Begues

Alçada: 406 m // Comarca: Baix Llobregat / Categoria: 3a (des de Gavà port de 2a categoria)

Coll de Begues a “1001puertos”

3 vessants:

1) Des de Gavà: 6,4 km; 352 m de desnivell; 5,5% desnivell mitjà; 10,0% desnivell màx.; Coeficient 67.

El port en si es pot dir que comença just a la sortida de Gavà en direcció a Begues, a l’inici de la BV-2041. El començament de l’ascens és força estressant: la carretera està molt transitada, el voral és força petit (tot i que en general respecten força els ciclistes) i les rampes inicials oscil·len entre el 5% i el 7% amb una part de fins al 10% just abans d’arribar a l’alçada de l’ermita de Bruguers. Un cop passada l’ermita la pujada es torna més amable. Es suavitzen les rampes, el trànsit disminueix i es comencen a veure unes vistes molt boniques de tota la zona de costa des del Prat fins a Barcelona i el final del port acaba amb un parell de voltes de ferradura de la carretera que deixen un bon gust de boca al coronar Begues, just a la rotonda que dóna accés a la població.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

2) Des de Can Alsina: 9,0 km; 402 m de desnivell; 4,5% desnivell mitjà; 12,0% desnivell màx.; Coeficient 49.

1-begues-can alsina.jpg

3) Des de Torrelles de Llobregat: 7,2 km; 297 m de desnivell; 4,4% desnivell mitjà; 16,0% desnivell màx.; Coeficient 50.

Font: http://www.acmontjuic.org/public_html/ports/comarca.htm?num=11

Rat Penat (Pla d’en Querol)

Alçada: 480 m // Comarca: Baix Llobregat – Garraf / Categoria: 1a (des de Plana Novella port de 3a categoria)

2 vessants:

1) Des del Torrent de les Conques, venint de Can Grau passant per Plana Novella: 7,48 km; 239 m de desnivell; 3,2% desnivell mitjà; 17,0% desnivell màx.; Coeficient 38.

Malgrat el percentatge mitjà és d’un 3,2%, per coronar el port des d’aquesta vessant s’han d’anar superant tot un seguit de rampes superiors al 10% (en en ocasions properes al 20%) en una mena d’entrenament de sèries de força-resistència, degut a l’exigència dels diversos trams de pujada que es van enllaçant fins arribar a la cota final.

L’inici del port per aquest vessant és a l’alçada del Torrent de les Conques, venint de Can Grau (també s’hi pot arribar des de Begues), i cal fer ca a la urbanització Plana Novella, a la qual ja s’hi arriba superant rampes de fins al 16%. Un cop passada la urbanització, vénen 4 grans tobogans (trams de pujades i baixades amb grans percentatges de desnivell) que cal anar superant amb determinació, ja que les fortes rampes exigeixen un bon esforç per acabar coronant el Rat Penat. De fet, cada rampa que ve sembla com si hagués de ser el final del port, però tot seguit ve una baixada que enllaça amb una nova pujada de fort desnivell. En aquest cas,  la quarta va la vençuda!

Font: http://www.acmontjuic.org/public_html/ports/comarca.htm?num=11

2) Des de Castelldefels: x,x km; xxx m de desnivell; x,x% desnivell mitjà; xx,0% desnivell màx.; Coeficient xxx.

Rat Penat_Pla den Querol_vCastelldefels.png

Font: Marcel Borràs mitjançant creador de rutes Ekibike

Ascens a Can Grau

Alçada: 326 m // Comarca: Garraf / Categoria: 3a (des de Palau novella port de 4a categoria)

2 vessants:

1) Des de la cruïlla d’Olivella: 5,72 km; 197 m de desnivell; 3,4% desnivell mitjà; 8,0% desnivell màx.; Coeficient 31.

La primera part del port és la mateixa que per pujar a Olivella, venint de Sant Pere de Ribes per la BV-2111 o des de la cruïlla amb la BV-2415 si es ve de Sant Pere Molanta. Abans d’arribar al nucli d’Olivella cal agafar una carretera a mà esquerra que indica Can Grau. En aquest punt ens trobem el tram més exigent de l’ascens, vora 1,5 quilòmetres amb rampes fins al 8%. Després arriba un petit descans de baixada i s’enllaça amb la part final de la pujada a Can Grau que no presenta massa dificultats. La carretera està en bon estat, malgrat en general el paviment és força rugós.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Un cop coronat Can Grau ve un tram molt pronunciat de baixada i s’acaba fent cap a una carretereta secundària que uneix Begues i la urbanització de Plana Novella i posteriorment amb el Rat Penat.

2) Des de Palau Novella: 1,5 km; 121 m de desnivell; 8,0% desnivell mitjà; 18,0% desnivell màx.; Coeficient 27.

Per arribar a l’inici de la pujada cal venir des de la urbanització Plana Novella (procedents del Rat Penat) o de Begues per una carretera secundària.

Un cop coronat Can Grau la carretera es dirigeix cap a Olivella.

Font: http://www.acmontjuic.org/public_html/ports/comarca.htm?num=17

Ascens a Olivella

Alçada: 210 m // Comarca: Garraf / Categoria: 3a

1 vessant:

1) Des de cruïlla BV-2111 (venint de Sant Pere de Ribes): 4,0 km; 150 m de desnivell; 3,7% desnivell mitjà; 12,0% desnivell màx.; Coeficient 33.

25-olivella-sant pere de ribes

La referència del port està feta venint de Sant Pere de Ribes per la BV-2111, tot i que també es pot començar des de la cruïlla amb la BV-2415 si es ve de Sant Pere Molanta.

El port en si no presenta massa dificultats fins la part final, passat el creuament que va cap a Can Grau, en la que una rampa de 500 m de longitud entre el 10% i el 12% exigeix un esforç final per arribar al nucli d’Olivella (a l’alçada de l’ajuntament).

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Si es vol continuar pujant encara una mica més fins arribar al punt més alt de la pujada, es pot seguir recte per un camí pavimentat que ens durà fins a Can Camps (256 m), amb una rampa inicial de fins al 13%. Si continuem recte baixem cap a la carretera que va cap a Can Grau.

Font: http://www.acmontjuic.org/public_html/ports/comarca.htm?num=17

Ascens al Balneari de Cardó

Alçada: 502 m // Comarca: Ribera d’Ebre // Categoria: 2a

1 vessant:

1) Des de Rasquera: 9,8 km; 412 m de desnivell; 3,7% desnivell mitjà; 9,0% desnivell màx.; Coeficient 63.

Un dels 11 ascensos CIMA de la demarcació de Reus-Tarragona i un dels finals més bonics de fer per la bellesa de la carretera i de l’entorn.

Es pot dir que l’ascens té 3 parts diferenciades. Una primera part de 4 km de pujada exigent tot just iniciar el port a Rasquera, una segona part de transició en 2 km de baixada que ens aproximen a la darrera part del port: 3,5 km de pur plaer cicloturístic per una carretera que serpenteja direcció la Serra de Cardó, amb unes vistes del Balneari de Cardó espectaculars.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

La baixada es fa pel mateix lloc on hem pujat, un altre veritable plaer en tots els sentits!

La Collada

Alçada: 264 m // Comarca: Baix Ebre // Categoria: 4a

2 vessants:

1) Des del Perelló: 4,7 km; 137 m de desnivell; 2,8% desnivell mitjà; 7,0% desnivell màx.; Coeficient 18.

La Collada_vPerelló.png

Ascens que comença al Perelló per anar cap a la Ribera d’Ebre. Cal agafar la TV-3022 direcció Rasquera i començar a pujar per una carretera en bon estat tot i que força transitada (el voral és prou ample). La pujada en si no té massa complicació, es va pujant progressivament amb rampes prou suaus (mitjana del 2,8%) fins coronar la Collada a l’alçada del Parc Eòlic de les Colladetes.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

2) Des del Barranc de la Roja (venint de Rasquera): 9,7 km; 146 m de desnivell; 1,3% desnivell mitjà; 8,0% desnivell màx.; Coeficient 23.

La Collada_vRasquera.png

Vessant del coll que sembla una llarga recta interminable de “repetxons” amb trams de baixada que donen descans a les pedalades, fins arribar al darrer mig quilòmetre final on ens trobem la part d’ascensió amb desnivells més accentuats (fins al 8%).

Font: Marcel Borràs mitjançant creador de rutes Ekibike.

Creu dels Quatre Camins (Alt de Villalba dels Arcs)

Alçada: 476 m // Comarca: Terra Alta // Categoria: 2a

3 vessants:

1) Des de venint de Gandesa: 6,3 km; 185 m de desnivell; 2,4% desnivell mitjà; 8,0% desnivell màx.; Coeficient 24.

Creu dels 4 camins Villalba dels Arcs_vGandesa

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

2) Des del Pont del Barranc de Barball (venint de Batea): 5,0 km; 146 m de desnivell; 2,9% desnivell mitjà; 9,0% desnivell màx.; Coeficient 20.

Creu dels 4 camins Villalba dels Arcs_vBatea.png

3) Des del Barranc de Barball (venint de la Pobla de Massaluca): 6,7 km; 193 m de desnivell; 2,6% desnivell mitjà; 11,0% desnivell màx.; Coeficient 29.

Creu dels 4 camins Vilalba dels Arcs_vPobla Massaluca.png

Ascens a Segura

Alçada: 788 m // Comarca: Conca de Barberà // Categoria: 4a

1 Vessant:

1) Des de Cruïlla T-243 / T-224 Vallfogona de Riucorb: 3,8 km; 172 m de desnivell; 4,6% desnivell mitjà; 7,0% desnivell màx.; Coeficient 24.

Alt de Segura

Ascens per una carretera força tranquil·la i amb un paviment rugós que s’enganxa, malgrat els desnivells no són exigents i es va pujant sense massa dificultats.

L’inici del port és a cruïlla en forma de tisora de la T-243 amb la T-224 (pujant de Vallfogona de Riucorb o baixant de Llorac) i en direcció a Conesa. La part inicial de la pujada és potser la que més s’enganxa de totes, però en general és un port força constant en quant al seu desnivell. Un cop s’arriba a Segura la carretera principal mena cap a Conesa, malgrat es pot anar per una carretera pavimentada cap a Savallà del Comtat, en un tram inicial que encara allargaria l’ascens uns metres més).

Font: Marcel Borràs mitjançant creador de rutes Ekibike

Ascens a Talavera

Alçada: 758 m // Comarca: Segarra // Categoria: 3a

1 vessant:

1) Des de Pont riu Ondara a Sant Antolí i Vilanova: 6,0 km; 213 m de desnivell; 3,6% desnivell mitjà; 6,0% desnivell màx.; Coeficient 30.

Alt de Talavera

Bonic i tranquil ascens a la Segarra. Des de la població de Sant Antolí i Vilanova s’ha d’agafar la LV-2031 en direcció Pavia i Talavera. La pujada no presenta cap tipus de dificultat (rampes màximes del 6,0%) i es pot anar fent al ritme que es vulgui. L’asfalt està en bastant bon estat i el trànsit és escàs. Un cop coronat el port, la carretera ens duu en un seguit de pujades i baixades cap a Rauric (Conca de Barberà).

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Font: Frederic Ràfols Barrufet: Guia de colls de Catalunya, Andorra i Balears, ed. Cossetània Edicions

Coll de les Guixeres

Alçada: 801 m // Comarca: Conca de Barberà // Categoria: 4a

1 Vessant:

1) Des de Santa Coloma de Queralt: 4,1 km; 128 m de desnivell; 3,1% desnivell mitjà; 8,0% desnivell màx.; Coeficient 19.

Coll de les Guixeres

Més que un port sembla un gran repetxó a la sortida de Santa Coloma de Queralt anant direcció Cervera i Calaf (primer per la C-241d i després per la T-221). Els primers  2,5 quilòmtres són força suaus i un cop passat l’encreuament que va cap Igualada és quan ve el tram de pujada més forta (entre el 6 i e 8%) fins coronar el Coll de les Guixeres a 801 m.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Font: Marcel Borràs mitjançant creador de rutes Ekibike (a la web de ports de l’A.C. Montjuïc surt com a Coll de Ricor)